Wednesday 16 May 2012

Kelebihan dan hikmah menuntut ilmu

Kelebihan dan hikmah menuntut ilmu


Menuntut ilmu ini tidak mengira peringkat umur.
Wahai penuntut ilmu Allah, didalam kita menempuh imtihan ini, jangan kita lupa akan tuntutan sebenar yang digariskan oleh Islam bagi orang yang menuntut ilmu.
Seperti sahabat-sahabat ketahui sebelum ini. Disini aku ingin mengingatkan kembali bahawa hadaf utama kita menuntut ilmu di bumi Anbiya’ ini bukanlah semata-mata untuk menggenggam segulung ijazah bahkan kita dituntut oleh Islam agar mendalami ilmu agama yang sebanyak mungkin bagi mengislah masyarakat yang belum mengetahui hakikat Islam yang sebenarnya.
Beruntunglah bagi sesiapa yang menuntut dan mencari ilmu kerana diberi ganjaran yang pelbagai oleh Allah SWT sepertimana sabda Nabi SAW :
Daripada Abu Darda’ RA, beliau berkata : Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda : Barangsiapa melalui satu jalan untuk mencari ilmu nescaya Allah mempermudahkan baginya satu jalan ke syurga.
Sesungguhnya malaikat-malaikat melabuhkan sayap-sayapnya kepada penuntut ilmu yang redha dengan apa yang mereka lakukan. Sesungguhnya apa yang ada di langit dan apa yang ada dibumi sehinggakan ikan di air beristighfar kepada orang alim. Kelebihan orang alim berbanding orang abid adalah seperti kelebihan bulan berbanding seluruh bintang. Sesungguhnya ulama’ adalah pewaris anbiya’ dan para nabi tidak mewariskan dinar dan tidak pula dirham akan tetapi mereka mewariskan ilmu. Sesiapa mengambilnya sesungguhnya dia mengambil keuntungan yang banyak. (Hadis Riwayat Tarmizi, Abu Daud dan Ibn Majah)

No comments:

Post a Comment