Sunday 20 May 2012

Niat adalah kunci Amal



Dari Abu Hafs Umar bin Khattab, Rasulullah S.A.W bersabda :
* Sesungguhnya setiap perbuatan bergantung kepada niat dan setiap orang (akan dibalas) berdasarkan apa yang di niatkan. Sesiapa yang berhijrah kerana ingin mendapat keredhaan Allah dan Rasul-Nya, maka dia akan mendapat keredhaan Allah dan Rasul-Nya. Dan sesiapa yang hijrahnya kerana dunia yang dikehendakinya atau kerana wanita yang ingin dikahwininya, maka nilai hijrahnya seperti yang dia niatkan. *
Hadis di atas muncul kerana satu sebab. Masa penghijrahan dari Mekah ke Madinah, para sahabat memberitahu kepada Nabi bahawa ada seorang lelaki yang berhijrah kerana ingin berkahwin dengan wanita yang bernama Ummu Qais. Secara luarannya, dia juga berhijrah sama seperti orang lain namun niatnya berhijrah adalah kerana seorang wanita. Oleh itu, dia digelar sebagai ' Muhajir Ummu Qais ' iaitu orang yang hijrahnya kerana Ummu Qais.


See ! Nampak kan ? NIAT itu penting ! Even dalam solat, rukun pertama ialah Niat.. It is very important to us as Muslims, have a good intention.. For everything that we do in Earth, it must start with intention.. Kalau niat korang baik, maka baiklah amal yang korang lakukan.. Kalau niat tu buruk, so buruklah amal yang korang lakukan..

Niat tu sebenarnya pendorong.. Pendorong dalam hati untuk buat sesuatu perkara.. Orang lain tak tau niat sebenar dalam hati seseorang tapi Allah confirm tau ! Allah tau orang tu ikhlas atau tak.. Tau tak kalau kita niat untuk buat kebaikan dah dapat pahala kat situ ? Tu baru niat.. Tak buat lagi kebaikan tu.. Sweet kan ?

Tapi janganlah korang ingat bila niat yang buruk pun dapat pahala.. Salah konsep tu.. Jangan salah faham ya ! Hanya perkara yang baik-baik akan dapat pahala.. Perkara yang jahat akan dapat dosa laa.. Tapi kan, ramai orang yang tak sedar yang niat ni sebenarnya sangat penting.. Ramai orang anggap benda ni remeh-temeh je..

Tak syok lah macam tu.. Niat ni samalah juga macam matlamat.. Apa yang kita niat tu yang kita akan buat.. Contoh, kalau nak study kan, niat tu biar betul-betul untuk study bukan sekadar hangat-hangat tahi ayam jer.. Tapi mestilah disertakan dengan niat kerana Allah S.W.T.. Sebab apa kerana Allah ? Sebab Allah lah kita hidup di atas muka bumi ni..

Ingat ya ! Niat itu penentu amalan kita.. Penentu kita akan mendapat pahala atau pun dosa.. Nampak remeh je niat ni tapi ia adalah permulaan kepada amalan kita.. Buat amalan baik tak pernah rugi pun.. Semoga setiap hari kita akan perbetulkan niat kita.. ^_^

Tuesday, 17 April 2012


Solat sebahagian dari kehidupan seorang Islam..





Aku melihat jam di laptop.. Oh ! Hampir pukul 4 pagi dan aku masih tidak melelapkan mata.. Apa yang bagusnya ialah esok kelasku bermula pukul 8 PAGI ! Tetapi mata masih mahu mengadap laptop.. Audio laptop pula asyik menyanyi lagu Sudah cukup sudah by Nirwana band..

# kata-kata hati..

Sesekali bila tangkap cintan dengan lagu-lagu seberang nie best juga.. Tapi tak adalah sampai lupakan ibadat pada yang Maha Esa.. Dunia pun kita layan, akhirat pun kita layan.. Kata seorang ulama, SOLAT itu merupakan waktu kita berehat daripada penat.. Sebab bila kita solat, kita sebenarnya sedang charge balik energy kita.. Tak percaya kan? Tapi itulah rahsia solat..

Ajaibnya kuasa Allah S.W.T sehingga setiap perbuatan dalam solat tu mampu mengembalikan tenaga kita semula.. Tapi niat kita semasa solat mestilah semata-mata kerana Allah bukan kerana nak kembalikan tenaga ya ! Niat tu kena betul.. Nampak simple je tapi effect dia besar dalam hidup kita..

Rukun dalam solat pula mudah je.. Tak membebankan sesiapa pun yang melakukan melainkan mereka tu orang yang merasakan solat itu adalah berat untuk dilakukan..

" Dan mohonlah pertolongan (kepada Allah) dengan SABAR dan SOLAT. Dan (solat) itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyuk. "

Surah Al-Baqarah : ayat 45

Kenapa sabar dan solat berhuruf besar ? Sebab ia merupakan elemen penting.. Nak minta pertolongan daripada Allah kena banyak bersabar.. Bukan bila kita minta terus dapat.. Lainlah kalau kita ini hamba yang betul-betul taat kepada Allah, insya-Allah dengan mudahnya Allah perkenankan doa kita..

Solat pula satu ibadah yang penting dalam hidup muslim.. Sebab solat yang membina jati diri kita.. Mendekatkan diri kita dengan Allah S.W.T.. Dalam solat, kita mengaku bahawa hanya Allah yang kita sembah.. Dan ia mendidik hati supaya mempunyai rasa kehambaan yang tinggi kepada Allah..

Hati yang punyai rasa kehambaan ialah hati yang tidak sombong ! Manusia akan lebih merendah diri dan sedar peranan dia sebagai seorang manusia.. Penyakit hati pun susah nak melekat tau ! Tapi macam mana kita nak pastikan solat kita tu berkualiti ? Khusyuk adalah jawapannya..

Macam firman Allah di atas, bila manusia itu khusyuk dalam solat, maka solat itu umpama satu perkara yang senang untuk dibuat.. Tapi bila solat itu hanya sebagai rutin, tak berkualiti lah jawabnya solat kita.. Kurang pahala..


Solatlah.. Kerana solat itu tiang agama.. Solatlah di mana jua anda berada.. Ayuh tunaikan kewajipan kita sebagai seorang hamba Allah S..WT !  ^_^




Sunday, 8 April 2012


Bersihkan hati..





 




Bila tengok gambar di atas kan, sakit hati ini boleh diubat rupanya.. Tak seperti penyakit yang lain, ubat boleh dimakan dan ditelan tapi ubat hati sangat berlainan.. Tapi kenapa penting sangat ubat sakit dekat hati nie ? Sebab hatilah yang menentukan peribadi dan akhlak seseorang manusia tersebut.. Cuba fikir sekejap.. Ada ke orang yang akhlaknya buruk menjalani kehidupan sebagai seorang manusia yang betul-betul patuh kepada Allah S.W.T ? Jawapannya tak kan.. Hakikatnya :

 " Tujuan manusia hidup di dunia ialah untuk beribadah kepada Allah S.W.T "





Manusia kalau nak jadi seorang yang baik dan patuh kepada Allah S.W.T, dia kena bersihkan hati dia dulu.. Hati itu penting.. Kalau hati itu tak bersih dari noda-noda dunia, macam mana nak ikhlas menghadap dan mengabdikan diri kepada Allah ? Bila hati itu masih terikat dengan nafsu keduniaan, macam mana nak kembali kepada Allah S.W.T ?

Perintah Allah itu kita sentiasa ingat dan tahu.. Tapi berapa ramai yang betul-betul amalkan apa yang disuruh? Kat sinilah hati itu mainkan peranan dia.. Bersihkan hati, barulah kita akan senang mengikuti perintah Allah.. Hati itu dipegang oleh Allah S.W.T kerana Allah merupakan penciptanya.. Hanya Allah yang lebih mengetahui macam mana hati itu boleh jadi baik mahupun jahat..

" Apa pun yang kita lakukan di dunia, niat dalam hati itu mestilah back to Allah.. "




Kadang-kadang manusia itu sendiri tak sedar yang dia mempunyai masalah hati.. Hati yang normal ialah hati yang sentiasa kembali kepada pencipta-Nya.. Hati yang bersih mempunyai connection yang kuat dengan Allah. Rasa kehambaan dalam diri itu automatik akan ada bila punyai ikatan yang kuat dengan Allah.

Kalau nak tahu kita ini baik atau tidak, check hubungan kita dengan Allah.. Adalah kita lakukan apa yang Dia suruh ? Atau lakukan apa yang Dia larang ? Kita boleh baik dengan beratus-ratus orang tapi kenapa amat payah untuk baik dengan Tuhan yang satu ? Kita teramat menjaga hubungan sesama manusia tapi hubungan dengan Allah kita tak jaga..







Bersihkan hati, tingkatkan prestasi iman dalam diri ! Semoga kita semua sentiasa berada di bawah lindungan Allah S.W.T .. (^_^)

No comments:

Post a Comment