Menghadapi Kegagalan
Tidak
ramai orang mampu menghadapi kegagalan, menerima kegagalan, sanggup
mengambil risiko untuk gagal lebih-lebih lagi pula mampu untuk belajar
daripada kegagalan. Majoriti manusia takut kepada kegagalan, hal itu
membuatkan mereka berusaha untuk tidak gagal melalui cara yang paling
mudah iaitu tidak mencuba.
Cara itu adalah salah.
Manakala
dalam masa yang sama, setiap hari kita semua berhadapan dengan
kegagalan demi kegagalan di sana sini. Para pelajar gagal di dalam
pelajaran, gagal menyiapkan tugasan, guru gagal mendidik pelajarnya,
ibubapa gagal di dalam rumahtangga, anak-anak gagal menjadi anak yang
baik, suami gagal menjadi suami yang baik, isteri gagal menjadi isteri
yang baik.
Di
dalam pekerjaan kita kerap kali menemui kegagalan, gagal naik pangkat,
gagal di dalam ujian temuduga, gagal di dalam penilaian kerja tahunan,
gagal di dalam mencari kerja, gagal mendapatkan projek, gagal mendapat
bayaran, gagal menyakinkan pelanggan, gagal menghasilkan produk.
Begitu
juga bagi insan tertentu mereka yang gagal mendapatkan teman hidup,
gagal memiliki isteri, gagal memiliki suami, gagal di dalam pinangan,
gagal mendapat isteri kedua…
Pendek kata kegagalan ialah sebuah lumrah kehidupan.
Bagaimana menerima kegagalan yang betul di sisi Islam ?
Sabar ketika menerima berita kegagalan
Ramai
orang tidak dapat bersabar ketika menerima berita kegagalan buat kali
pertama. Ada yang tersungkur, ada yang terjatuh, ada yang pengsan, ada
yang terduduk, ada yang tidak dapat mengawal perasaan daripada
menitiskan air mata, ada yang tidak dapat mengawal emosi daripada
menjadi sebak dan ada pula yang tidak dapat berbicara atau mengeluarkan
kata-kata kerana lidah menjadi kelu secara tiba-tiba.
Aku Gagal !!
Sekelip
mata dunia yang bewarna menjadi gelap, suasana bising menjadi sunyi dan
hening, dada yang ringan menjadi berat, detik itu berlaku selama
beberapa ketika dan di waktu itu bagi mereka yang tidak dapat bersabar
maka pelbagai perkara boleh terjadi.
Bagi
yang lemah maka dia akan bertindak dengan mengeluarkan air mata,
menangis, kecewa dan menjadi sebak serta derita. Kegagalan itu baginya
ialah sebagai sesuatu yang menyedihkan dan dibenci.
Dibenci kegagalan itu dengan cara yang lemah.
Manakala
bagi sesetengah manusia pula apabila berlalu saat dan detik kesedihan
akibat kegagalan itu maka dia akan menukarkan perasaannya kepada marah,
geram dan benci lalu mengganas serta menolak kegagalan itu daripada
menguasainya dengan caci maki dan cerca hamun kepada subjek kegagalannya
itu.
Keluarlah
kata-kata celupar, kesat dan segala macam usaha dan tindak balas yang
menunjukkan dia marah, geram dan memperendahkan subjek kegagalannya itu
dan menghina segala macam punca kegagalannya sebagai memuaskan hatinya.
Jenis ini biasanya adalah jenis lelaki dunggu yang bodoh.
“@#$@$!%#,
dicarutnya kepada pegawai peperiksaan yang mengagalkannya” atau kepada
pegawai JPJ yang telah bertindak menolak kelulusannya di dalam ujian
memandu misalnya.
Allah befirman : “Dan bersabarlah serta tempatkan dirimu bersama orang-orang yang sering berdoa kepada tuhan mereka.” (Al-Kahfi : 28).
Islam mengajar umatnya untuk bersabar ketika saat pertama menerima kegagalan
Dan berdasarkan hadis Anas bin Malik Radhiyallahu ‘anhu, dia berkata : Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam melewati seorang wanita yang sedang menangis di sisi kuburan (dalam riwayat lain menangisi anaknya yang meninggal) Maka baginda berkata kepada wanita itu : "Bertakwalah kepada Allah dan bersabarlah."
Maka wanita itu berkata : "Engkau tidak merasakan apa yang kurasakan, karena engkau tidak mengalami musibah seperti musibahku".
Anas
berkata : "Wanita itu tidak mengetahui bahwa yang menegurnya adalah
Nabi". Lalu dikatakan kepadanya. "Yang menegurmu adalah Rasulullah
Shallallahu ‘alaihi wa sallam". Maka seperti kematian mengambilnya
(wanita itu terkejut), segera dia mendatangi rumah Rasulullah
Shallallahu ‘alaihi wa sallam dan dia tidak mendapatkan penjaga pintu di
sisinya. Wanita itu berkata : "Wahai Rasulullah tadi aku tidak
mengenalimu". Maka Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam pun bersabda
: "Sesungguhnya sabar itu adalah pada pukulan pertama. " (Hadis Riwayat Muslim)
Sabar
itu bukanlah selepas kita puas mengamuk, mencaci dan mencarut lalu
tersedar dan segera mengurut dada lalu berkata : “Aku bersabar.”
Juga
bukanlah sabar itu setelah kita puas menangisi kesedihan, meratap sayu
dan mendendangkan lagu di hati dengan suara-suara pilu, keluh kesah,
kesalan, kesedihan yang menyayat hati serta perbuatan-perbuatan yang
tidak bermanfaat lalu kemudian setelah puas menangis dan letih dengan
apa yang dilakukan maka barulah kita pun berkata : “Sekarang aku akan
bersabar.”
Bukan begitu, tetapi sabar itu ialah sewaktu awal-awal terkena pukulan ujian itu dan mampu menerimanya dengan redha.
Hadis Umar ra yang bertanya nabi tentang amal dengan mengatakan : "
Apakah pandanganmu tentang amalan (manusia) yang dilakukan apakah ianya
sudah ditetapkan sebelumnya atau baru berlaku ? Maka dijawab oleh
baginda dengan bersabda : "Sesungguhnya telah pun ditetapkan segala
sesuatu pada setiap perkara" maka di balas oleh Umar : "Apakah kita
harus menyerah sahaja kalau demikian ? Maka bersabdalah baginda nabi :
"Beramallah wahai anak Khattab, segala sesuatu itu sudah dipermudahkan
adapun barangsiapa yang tergolong dari ahli kebaikan (syurga) maka dia
dijadikan beramal dengan amalan ahli syurga dan barangsiapa yang
tergolong dalam ahli siksa maka dijadikan dia beramal jahat untuk neraka
" (Hadith sahih, riwayat Ahmad 29 Jilid 1)
Bagaimana mampu menjadi redha ?
Allah befirman yang bermaksud : "Kami
sungguh akan menguji kalian dengan rasa takut, kelaparan, kekurangan
harta, jiwa dan buah-buahan dan berilah khabar gembira bagi orang-orang
yang sabar, yakni orang-orang yang bila ditimpa oleh musibah maka mereka
berkata : ‘Innalillahi wa inna ilaihi raji’un’ (sesungguhnya kami
adalah milik Allah dan sesungguhnya kami akan kembali kepada-Nya).
Mereka itulah yang berhak mendapatkan salawat (keselamatan) dari Tuhan
mereka dan rahmat dan merekalah orang-orang yang mendapatkan petunjuk." (Al-Baqarah : 155-157)
Sedarilah bahawa orang yang selamat itu ialah mereka yang menyedari status mereka sebagai hamba.
Allah dan rasul mengajar ucapan ini apabila ditimpa oleh musibah : إنا لله وإنا إليه راجعون “Innalillahiwa’inna ilaihirajiun” yang bermaksud : “sesungguhnya kami adalah milik Allah dan sesungguhnya kami akan kembali kepada-Nya.” (hadis riwayat Muslim)
Sungguh hanya mereka yang menyedari mereka milik tuhan mereka sahaja akan menyedari bahawa kita berhak diuji bila-bila masa.
Firman Allah swt yang bermaksud : “
Tidak ada suatu musibah pun yang menimpa seseorang kecuali dengan izin
Allah; dan barangsiapa yang beriman kepada Allah nescaya Dia akan
memberi petunjuk kepada hatinya. Dan Allah Maha Mengetahui segala
sesuatu.” (At-Thagabun : 11)
Redha
akan terbit daripada diri kita dan dapat menerima apa sahaja ujian dan
kegagalan apabila kita menyakini dan meletakkan diri kita di status
hamba. Apabila kita menyedari bahawa segala-galanya sudah ditakdirkan
dan kita telah berusaha dengan sehabis baik yang mungkin maka ketika itu
apa sahaja yang berlaku ialah takdir dan ketetapan yang tiada dapat
diubah.
Maka tugas kita ialah beriman, bertawakal dan redha sahaja dengan apa yang berlaku.
Lihat sahaja kisah Nabi Allah Ibrahim yang disebut di dalam Al-quran :
“Maka
tatkala anak itu sampai (pada umur sanggup) berusaha bersama-sama
Ibrahim, Ibrahim berkata: “Hai anakku Sesungguhnya Aku melihat dalam
mimpi bahwa Aku menyembelihmu. Maka fikirkanlah apa pendapatmu!” dia
menjawab: “Hai bapakku, kerjakanlah apa yang diperintahkan kepadamu;
insya Allah kamu akan mendapatiku termasuk orang-orang yang sabar”.
(As-Shaffat : 102)
Bersabar menangung kesedihan dan kegagalan itu kerana itulah yang diperintahkan.
Firman Allah swt yang bermaksud : “Dan siapakah yang lebih baik agamanya daripada orang yang ikhlas menyerahkan dirinya kepada Allah..” (An-Nisa : 125)
Terimalah kegagalan dengan senyuman dan redha kepada Allah Swt serta penuh keyakinan dan tawakal kepada-Nya.
Bersangka baik dengan kegagalan dan bersikap positif
Kegagalan
tidak selalunya buruk, seringkali kegagalan itu membawa kebaikan dan
manfaat kepada kita kerana secara pasti sebagai hamba kita gagal
mengetahui apakah yang terbaik untuk kita.
Allah befirman : “Boleh
jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi
(pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah lebih
mengetahui, sedangkan kamu tidak mengetahui.” ( Al Baqarah : 216)
Sabda baginda salallahualaihiwasalam : “ Janganlah kamu mati melainkan berada dalam keadaan husnul zon (bersangka baik) dengan Allah swt.” (hadis Sahih riwayat Muslim, Ahmad dan Baihaqi).
Sikap
kita apabila menghadapi kegagalan ialah sentiasa berfikiran positif dan
bersikap optimis bahawa kemungkinan kegagalan ini ialah satu peluang
untuk diri kita. Ramai terlupa bahawa kegagalan itu seringkali menjadi
peluang untuk membolehkan dirinya mencapai sesuatu yang lebih baik.
Kegagalan itu berlaku sebagai takdir Allah untuk membolehkan dia diberi
pilihan dan peluang untuk berusaha lebih baik untuk membolehkan dia
menikmati dan mencapai sesuatu yang lebih baik.
Kegagalan ialah peluang
Dari riwayat Abu Hurairah ra bahawa sesungguhnya nabi bersabda : “Barangsiapa yang diingini oleh Allah akan kebaikan maka diujinya dengan musibah” (hadith Sahih riwayat Bukhari, Muwatho dan Ahmad).
Ramai
peniaga yang bijak mengambil kesempatan daripada kegagalan mereka untuk
menukar kegagalan itu kepada peluang yang menguntungkan. Apabila mereka
menemui kegagalan, mereka tidak menangis teresak-esak seperti
kanak-kanak sebaliknya memikirkan di manakah salah dan silap mereka lalu
memperbaiki mutu kualiti kerja mereka sehingga kegagalan itu menjadi
ujikaji dan latihan yang berguna untuk diri mereka.
Ada
pula yang mendapati kegagalan mereka tidak dapat diperbaiki maka mereka
memperbaiki situasi dan keadaan masyarakat untuk menerima kegagalan
mereka itu sebagai suatu perkara yang berjaya. Pendek kata mereka
berjaya menukar mentaliti ramai bahawa mereka tidak gagal sebaliknya
berjaya walau pada hakikatnya dalam aspek yang praktikel mereka
sebenarnya gagal.
Maka
orang yang beriman sebenarnya lebih-lebih lagi beruntung kerana mereka
tidak pernah mengalami kegagalan dan tidak akan gagal sebaliknya akan
menjadi beruntung walau dalam keadaan apa jua cara.
Disebut dalam hadis yang diriwayatkan oleh Suhaib ra yang meriwayatkan baginda bersabda : “Sungguh
menakjubkan perihal orang mukmin kerana semua perkara yang menimpanya
ialah kebaikan dan tidaklah berlaku perkara ini melainkan hanya kepada
orang yang beriman. Apabila dia diberi nikmat lalu disyukurinya maka
menjadilah nikmat itu sebagai kebaikan baginya. Sebaliknya apabila dia
diuji dengan musibah maka dia bersabar lalu jadilah pula musibah itu
sebagai kebaikan baginya.” (Hadis sahih riwayat Muslim no. 2999).
Dari
Mus’ab bin Said dari bapanya ra berkata : Aku bertanya kepada
rasulullah siapakah manusia yang paling dahsyat menerima bala ? Maka
dijawab : Para nabi kemudian yang
seperti mereka dan yang seperti mereka. Diuji seorang manusia itu
berdasarkan kadar agamanya, jika dia seorang yang kuat beragama maka
kuatlah pula bala yang diterimanya, dan jika seseorang itu lemah
agamanya maka diuji hanya pada kadar agamanya. Tidaklah hilangnya bala
itu pada seorang hamba sehinggalah dia berjalan di atas tanah dengan
telah terhapus segala dosa-dosanya” (hadis hasan Sahih, riwayat tirmidzi no. 2398, Ibn majah, Ahmad).
Mengatur perancangan dan melakukan muhasabah
Tindakan
yang penting dan vital selepas mengalami kegagalan ialah memastikan
ianya tidak berulang di dalam bentuk yang sama serta mengambil
pengajaran daripada kegagalan yang berlaku.
Nabi salallahualaihiwasalam pernah bersabda : "Orang yang beriman tidak akan disengat dua kali di lubang yang sama." (Hadis riwayat Muslim)
Sebagai
seorang Muslim menggunakan akal fikiran dan berfikir sebelum melakukan
sesuatu adalah merupakan perintah daripada Al-Quran dan As-sunnah. Islam
mengajar kita supaya mempertimbangkan di antara baik dan buruk serta
agama ini datang dengan membawa konsep menolak Mafsadat (menolak
kerosakkan).
Dari Syadad bin Aus ra menyebutkan bahawa dari rasulullah yang
bersabda : “Orang yang pandai adalah yang menghisab (memuhasabah)
dirinya sendiri serta beramal untuk kehidupan sesudah kematian.
Sedangkan orang yang lemah adalah orang yang mengikuti hawa nafsunya serta banyak berangan-angan terhadap Allah.” (Hadis riwayat Tirmidzi)
Di dalam hadis yang lain ada menyebutkan bahawa baginda bersabda :
"Setiap insan pasti melakukan kesilapan dan sebaik-baik manusia yang
melakukan kesilapan ialah mereka yang sentiasa bertaubat.” (Hadis
riwayat Tirmizi dan Ibnu Majah)
Penyesalan
di atas kesilapan kita yang membawa kepada kegagalan adalah dibolehkan
jika ianya dilakukan secara positif dan memberi manfaat kepada agama
namun bukanlah bermaksud keluhan dan kesedihan yang tiada berpenghujung
serta membuang masa.
Meneruskan kembali usaha dengan lebih berkualiti
Bagi
mereka yang bijak dan memahami agama dengan kefahaman yang sahih, maka
mereka akan segera kembali bekerja dan berusaha dengan lebih gigih,
lebih berhati-hati dan mempelajari daripada kesilapan mereka untuk
menjadi manusia yang lebih baik di masa hadapan.
Biarkanlah
orang memandang rendah kepada kita di atas kegagalan kita kerana
apabila kita benar-benar belajar daripada kesilapan dan kegagalan maka
InsyaAllah kita tidak lagi akan menjadi hina dan dipandang rendah paling
kurang tidak di sisi Allah swt.
Nabi saw pernah bersabda : “Sesungguhnya Allah mewajibkan kebaikan pada tiap-tiap suatu.” (hadis riwayat Muslim)
Bagi
mereka yang sedar dan belajar daripada kesilapan akan berusaha dengan
lebih gigih dan berkualiti. Mereka belajar daripada kegagalan dan apa
yang berlaku menjadi pengajaran kepada diri mereka.
Allah befirman : “Maka mengapa kamu tidak mengambil pengajaran? " (Al-Jathiyah: ayat 23)
Di dalam hadis yang lain ada menyebutkan bahawa baginda bersabda :
"Setiap insan pasti melakukan kesilapan dan sebaik-baik manusia yang
melakukan kesilapan ialah mereka yang sentiasa bertaubat.” (Hadis
riwayat Tirmizi dan Ibnu Majah)
Marilah kita bermuhasabah dengan sebuah hadis yang menjadi kegemaran isteri saya,
Diriwayatkan
oleh Imam Tirmidzi ra dalam sunannya akan hadis dari Ibn Abbas,
Abdullah ibn Abbas ra yang berkata : “Sesungguhnya aku berada di
belakang nabi salallahualaihiwasalam pada suatu hari dan baginda lalu
bersabda :“Wahai pemuda sesungguhnya aku akan mengajarkan kamu beberapa kalimah (pesanan) iaitu : Peliharalah
Allah (pelihara hak-Nya) maka nescaya Allah akan memelihara kamu,
Peliharalah Allah (taati perintah-Nya dan jauhi larangan-Nya) maka
nescaya engkau akan mendapati Dia (Allah) akan membantu engkau, jika
kamu hendak meminta sesuatu maka mintalah kepada Allah dan jika kamu
hendak memohon perlindungan dari sesuatu maka mohonlah perlindungan dari
Allah. Ketahuilah
jika umat seluruhnya berkumpul untuk memberi manfaat kepada engkau
dengan sesuatu maka tidaklah mereka dapat memberi manfaat kepada engkau
melainkan dengan apa yang telah Allah tetapkan kepada engkau dan jika
seluruh umat berkumpul untuk memudharatkan engkau dengan sesuatu maka
tidaklah memberi mudharat mereka itu melainkan dengan apa yang telah
Allah tetapkan buat engkau. Telah terangkat qalam-qalam dan telah kering dakwat (satu perumpamaan yakni telah selesai urusan penyampaian pesanan).” (Hadis sahih riwayat Tirmidzi no. 2516).
No comments:
Post a Comment